10 Mart 2012 Cumartesi

IRAKLI TÜRKMEN ÖĞRETMEN RÖPORTAJLARI - 12


ORSAM: Öncelikle sizleri tanıyabilir miyiz?

Sonay Hasan: Ortaokul Matematik Öğretmeniyim. Kerkük’ten geliyorum.

Sevsen Ezel: Ben Sevsen Ezel. Matematik Öğretmeniyim. Altunköprü’den geliyorum.

Şengül Abbas: Kerkük’te Matematik Öğretmeniyim.



ORSAM: Türkiye’ye geliş sebebiniz olan sertifika programıyla ilgili bilgi verir misiniz?

Sevsen Ezel: Öncelikle Türkiye’de olmaktan büyük mutluluk duyduğumuzu söylemek istiyorum. Bir sertifika programına katılma için Türkiye’deyiz. Bu sertifika programını Yunus Emre Enstitüsü düzenliyor. Program kapsamında Irak’tan gelen 31 öğretmen 6-11 Şubat 2012 tarihleri arasında “Branş Türkçesi” eğitimi alacak. Meslektaşlarımın hepsi devlet okullarında fizik, kimya, biyoloji ve matematik dersleri veriyor. Program Irak’taki Türkçe eğitimin seviyesini yükseltmeyi amaçlıyor. Programın her sene düzenlenmesinin çok faydalı olacağına inanıyoruz.

ORSAM: Hangi dersleri alıyorsunuz?

Sevsen Ezel: Bizi branşlarımıza göre iki gruba ayırdılar. Fizik ve matematik dersleri birbirini tamamladığı bir grup oldu, kimya ve biyoloji öğretmenleri ise diğer grubu oluşturuyor.

ORSAM: Peki, Irak’ta eğitim ne durumda?

Sonay Hasan: Biz Irak’ta kitaba bağımlıyız. Türkiye’deki gibi yardımcı kitabımız yok. Sadece Eğitim Bakanlığı’ndan çıkan ders kitabını kullanmak zorunda kalıyoruz. Benim yeğenim Türkiye’de ortaokul öğrencisi. Onun her ders için 3 yardımcı kitabı var. Bu hem öğretmenin ufkunu, yöntemlerini geliştirir hem de öğrencinin.

ORSAM: Peki, Türkmenlerin eğitim durumu nasıl?

Sonay Hasan: İki büyük sorunumuz var. İlki Türkmen öğretmenlerin azlığı, ikincisi ise Türkmen öğrenci azlığı. Gücümüzü toplamak ve sistemi oturtmak için zamana ihtiyacımız var. Ama genel olarak çok kötü durumda değiliz. Türkçeye hakim olan öğretmen sayısı çok az.

Şengül Abbas: İşin birde siyasi boyutu var tabi ki. Bazen aynı günde 3 patlama yaşanıyor. Örneğin bu sene yarıyıl sınavında birçok okulun hemen yanında patlama oldu. Birçok öğrenci hayatını kaybetti. İnsanlar çocuklarını okula göndermeye korkuyorlar. Terör okumanın önünde büyük engeldir.

ORSAM: Türkmen öğrencilerin Türkçe seviyeleri ve dersleri ne durumdadır?

Sevsen Ezel: Türkçeleri çok iyi. Çünkü ilkokuldan beri Türkçe eğitim almaktalar. Fakat öğretmenler Türkçeye bu kadar hakim değil. Bunu çözmek için Irak Türkmen Cephesi Kerkük’te bir kurs düzenliyor. Irak’taki öğretmenlerin Türkçe seviyelerinin iyileşebilmesi için Türkiye’den öğretmenler getiriyor. Haftada bir gün ders veriliyor. Bu derslere sadece Kerkük’teki öğretmenler değil, yakın kasabalardaki Türkmen öğretmenlerde katılıyor. Mesela ben Altunköprü’den gidiyorum. Engellere, patlamalara rağmen her hafta dersi takip ediyorum.  Saddam Hüseyin döneminde Türk olduğumuzu söylemekten korkardık. Ama artık söylüyoruz. Patlama, terör bizi korkutmuyor. Biz yolumuzda ilerliyoruz. Çocukların iyi eğitim alması için elimizden geleni yapıyoruz.

ORSAM: Türkmen ailelerin Türk okullarına ilgileri nasıl?

Sonay Hasan: Birçok aile henüz çocuklarını Türk okullarına göndermiyor. Bunun ilk nedeni ailelerin Türkçe bilmemesi. Baba ve anne eğitimini Arapça almış, çocuklarına yardımcı olabilmek için onların da Arapça eğitim almasını istiyorlar. Buna karşı Irak Türkmen Cephesi aileler için Türkçe kursları açtı. Ayrıca Türkmeneli Televizyonu’nda aileler için Türkçe programlar yapılmakta. Diğer bir neden aileler Türkçe eğitim alan öğrencinin geleceğinden kaygı duyuyor. Arap Üniversitelerin çocuklarını kabul etmeyeceklerini, kabul edilseler bile eğitim süresi boyunca zorluk çekeceklerini düşünüyorlar. Ailelere bu kaygıların yersiz olduğunu anlatmak için sürekli toplantılar düzenliyoruz. Zaten Kerkük’ün tümünde Türkçe konuşulmakta. Kerkük’teki Kürtler de Araplar da Türkçe biliyorlar. Benim Türkçe eğitim veren okuluma gelen Kürt ve Arap birçok öğrencim var. Bu çabalar sonucu Türkmen okullarına ilginin artacağını umuyoruz.

ORSAM: Şu an için en büyük sorununuz yardımcı kitaplarınızın olmaması gibi görünüyor. Başka ne gibi eksikler var?

Sonay Hasan: Sözlük yok. Ders için gerekli materyaller yok. Laboratuarlarımız yok. Sonuçta bizler fen bilimlerini öğretiyoruz. Ama bunu sadece Eğitim Bakanlığı’nın bize verdiği tek bir kitaptan yapmaya çalışıyoruz.

ORSAM: Peki, Türkiye’den ne gibi beklentileriniz var?

Şengül Abbas: Eğer Türkiye bizim yanımızda olmasaydı biz bu duruma gelemezdik. Türkiye kollarını bize açmış durumda. Bunun devamını bekliyoruz. Eğitim açısından ise Türkiye’nin Irak’ta üniversiteler açmasını bekliyoruz. Bu sayede ne aileler ne de öğrenciler geleceklerinden şüphe duymaz. Geleceklerinin Türkiye tarafından garantide olduğunu bilirler.

ORSAM: Vakit ayırıp sorularımızı yanıtladığınız için teşekkür ederiz.

* Bu röportaj, Seval Kök tarafından Şubat 2012’de Ankara’da gerçekleştirilmiştir.

ORSAM

Hiç yorum yok: